Az elektromos meghajtás napjainkban a személygépjárművek kapcsán egyre elterjedtebb, azonban korántsem mindennapos a haszongépjárművek esetében. Kiváltságos helyzetben van Hajdú-Bihar megye, hiszen az Innovációs és Technológiai Minisztérium 100%-os intenzitású támogatásával a Debreceni Hulladék Közszolgáltató Nonprofit Kft-nek 4 db elektromos meghajtású hulladékszállító járművel lesz lehetősége munkát végezni 4 településen.
A 4 db innovatív hulladékszállító gépjármű ünnepélyes átadásukra március közepén kerül sor, ezt követően állnak munkába. 1 db 26 tonnás jármű fog Debrecenben dolgozni, elsősorban a városközpontban és a sűrűn lakott településrészeken, a 3 db 18 tonnás jármű pedig Berettyóújfaluba, Hajdúszoboszlóra és Hajdúböszörménybe kerül.
A Debreceni Hulladék Közszolgáltató Nonprofit Kft. támogatási kérelmet nyújtott be az Innovációs és Technológiai Minisztérium irányába 2019. augusztusában, mely pozitív elbírálásban részesült. A megítélt támogatás 100%-os intenzitású, a kiírt közbeszerzési eljárás során az Electromega Kft. adott nyertes ajánlatot és gyártott le
- 3 db 18 tonnás, 2 tengelyes és
- 1 db 26 tonnás, 3 tengelyes elektromos meghajtású hulladékgyűjtő járművet, géptartozékkénti töltőállomással, kapcsolódó elektromos hálózat kialakítással
Részletes tájékoztatót az elektromos hulladékgyűjtő járművekről itt olvashat:
Elektromos meghajtású hulladékgyűjtő jármű (18 tonnás, 2 tengelyes)
Elektromos meghajtású hulladékgyűjtő jármű (26 tonnás, 3 tengelyes)
A DHK Kft. azért is különösen elkötelezett ezen projekt iránt, mert a debreceni kötődésű, 2009-ben létrejött Elektromega Kft. alapításakor célul tűzte ki a haszongépjárművek elektromos meghajtásának kutatás fejlesztését, melyet a Debreceni Egyetemmel szorosan együttműködve kísérletezett, és fejlesztett ki. Megtisztelő volt, hogy társaságunk szakembereinek is volt lehetősége betekintést nyerni a kutatás-fejlesztés folyamatába.
Az elektromos meghajtás előnyei
- A környezetterhelés a szén-dioxid kibocsátást tekintve nulla.
- A zajszennyezés minimálisra csökken, ugyanis egyrészt maga a közlekedés is csendessé válik a 20 decibellel alacsonyabb a zajhatás miatt, másrészt pedig a hulladéktömörítés folyamata is. A hagyományos, dízelmotorral hajtott járművek esetében ilyenkor üresjáratban kell felpörgetni a motort.
- Az üzemanyagköltség és a villanyszámla között jelentős különbség várható, ugyanis akár 16-szoros költségmegtakarítás is jelentkezhet egy járműre vetítve.
A DHK Kft. hulladékgazdálkodási közszolgáltatóként arra törekszik, hogy az elektromos meghajtású hulladékszállító járművek üzemeltetésére történő fokozatos átállással elősegítse a légszennyezés csökkentését, továbbá célja a fenntartható fejlődés útján járni.
Forrás: www.civishir.hu
Ide kattintva elolvashatja, hogyan zajlanak elektromos hulladékgyűjtő járműveink mindennapjai.
Forrás: Dehír videógaléria